Dokle dopire autonomija arhitekta

arhitekt Edvard Ravnikar
projekt Moderna galerija, Ljubljana, Slovenija
napisao Rok Žnidaršič

 

Obnove nekolicine ključnih slovenskih arhitektonskih djela posljednjih godina ukazuju na izvjesno karakteristično stanje suvremenog društva. Stanje u kojem često ostaje nedorečeno pitanje vrednovanja onih elementa kolektivnog sjećanja, koji predstavljaju temelj društvenog identiteta, kulture, prepoznatljivosti i samosvijesti. Pitanje, na koje bi trebale odgovoriti odgovorne institucije, jest koji su kulturni spomenici 20. stoljeća od takve vrijednosti da ih treba očuvati u originalnom stanju, a s druge strane trebalo bi odrediti i takva djela kojima se može osigurati opstojnost tek radikalnijom obnovom, odnosno očuvanjem nekih od njihovih značajnih kvaliteta. Dakle, u kojim je slučajevima od potrebe filološka, a u kojima aktivna obnova? Bitna razlika tih dvaju pristupa leži prije svega u tome da se prvi temelji na izrazito znanstvenim postupcima, dočim je drugi kreativan, autorski i kao takav podložan subjektivnom prosuđivanju. Stoga se za tu vrstu rješenja obično raspisuju arhitektonski natječaji, odnosno povjeravaju se afirmiranim arhitektima. No, kako je moguće u jednom društvu, u kojem je bitan interes pojedinca, oblikovati kriterije za odluke koje se odnose na javnu korist?