Tragovi kulture kamena i kulture cvijeta

autor Aljoša Kotnjek
diplomski rad Studija mjesta pijeteta Edvarda Ravnikara komparativnom dijalektikom prostornih koncepata tradicije Zapada i Dalekog istoka na primjerima spomenika Narodnooslobodilačke borbe

 

Pitanje vlastitog stila… izraženo u oprečnim mišljenjima da sve bitno mora biti preuzeto od razvijenijih naroda, ili suprotno, da je samo ono domaće dobro i ispravno. (…) Gdjegod živjeli, moramo se maksimalno potruditi kako bismo spoznali prirodu i život i tako dali svoj obol čovječanstvu. (…) Sukob između obiju tendencija razriješit će se u shvaćanju da one nisu međusobno isključive nego komplementarne.  

 

Ranija istraživanja arhitektonskih djela jednog od najvažnijih slovenskih modernističkih arhitekata uvijek ističu njegovo obrazovanje odnosno prijenos ideja između učitelja i učenika. U tom smislu, Ravnikarova arhitektura, iako stilski prilično različita, predstavlja sintezu arhitekture Jože Plečnika i Le Corbusiera, na temelju zajedničke intelektualne pozadine. Ovo se istraživanje koncentrira na arhitektovu inicijativu i znatiželju, a inspirira se i temelji na nasljeđu njegova osobnog arhiva. Pronalazak Ravnikarova rukopisa s komentarima Knjige o čaju japanskog pisca Okakure Kakuzoa otkriva arhitektovu podijeljenost između njegove uloge baštinika mediteranske kulture i prilike da se vodi izvorima inspiracije koje je prepoznao u dalekoistočnim kulturama. Nove činjenice proširuju perspektivu onoga što je već poznato o njegovu radu te nude inteligentan i detaljan dodatak postojećim istraživanjima.