Prostorno-umjetnička instalacija Marka Lulića Portali Savičenta

 

28/06/2019

Apoteka — Prostor za suvremenu umjetnost, u okviru projekta Nevidljiva Savičenta te u suradnji s udrugom Avanti! Centar avangardi, u subotu 29. lipnja u 21 sat, predstavlja novu privremenu instalaciju austrijskog umjetnika Marka Lulića — Portali Savičenta, smještenu u voćnjaku badema (Mandule) u neposrednoj blizini mjesta Svetvinčenat. Sastavni dio prostorne instalacije je i video performans Marka Lulića u izvedbi Martine Benić, Korane Daić i Ivane Vojnić Vratarić, te nastup uživo skladatelja i glazbenika Alena i Nenada Sinkauza. Kustos programa je Tihomir Milovac.
 
Avanti! Centar avangardi zamišljen je kao živo društveno-kulturno mjesto okupljanja, istraživanja kulturne i umjetničke tradicije te suvremenosti, potom kao mjesto edukacije i poticanja umjetničkih i kulturnih aktivnosti, a prvenstveno razvitka kreativnih sloboda na različitim poljima umjetnosti i njene društvene prakse. Centar je izrastao kao logičan nastavak višegodišnjih postignuća lokalne samouprave i civilnog društva Općine Svetvinčenat, prvenstveno umjetničkih i kulturnih organizacija i aktivista kao i posljedica kvalitetnog promišljanja i uspješnog prepoznavanja lokalnih potencijala plasiranih kroz kulturni turizam. Kulturne aktivnosti shvaćene su kao ekonomska kategorija što će rezultirati intenzivnijim društvenim razvojem općine Svetvinčenat i pridonijeti isticanju regionalne posebnosti Istre unutar Republike Hrvatske.
 
Avanti! Centar avangardi u svojoj oblikovno-prostornoj zamisli nastao je kao amalgam više kreativnih inicijativa, a idejnu slojevitost započinje ispisivati prostornom umjetničko-arhitektonskom instalacijom austrijskog umjetnika Marka Lulića,koji će na lokalitetu Mandule (voćnjak badema) postaviti kiparsko-arhitektonsku strukturu Portali Savičenta. Djelo čine tri oprostorena arhitektonska crteža jednostavnih ortogonalnih oblika preuzetih s kuće House no.1 modernističkog arhitekta Alberta Freya projektirane 1939. godine za osunčani pejzaž Palm Springsa u SAD-u. Time je stvarno djelo arhitekture iz vremena povijesnih avangardi Lulićevim zahvatom prevođenja ponovno aktualizirano u suvremenosti gdje će u potpunosti korespondirati sa kreativnim namjerama i umjetničkom praksom putovanja kroz vrijeme koje će nuditi Avanti!-centar avangardi. Sastavni dio projekta Portali Savičenta je video performans Marka Lulića snimljen na lokalitetu Mandule uz pomoć tri plesačice, Martine Benić, Korane Daić i Ivane Vojnić Vratarić, uz izvedbu uživo Alena i Nenada Sinkauza.
 
Marko Lulić (1972.) umjetnik je s boravištem u Beču. U svojem se radu bavi sjecištem arhitektonskog modernizma, ideologije i estetike. Lulić adresira odnos između tijela i reprezentacije u različitim političkim kontekstima. Preradio je cijeli niz modernističkih spomenika, te ih u nekom obliku reaktivirao, koristeći javne skulpture kao referencu i / ili lokaciju za svoje performanse. U svojim videima, akcijama i instalacijama istražuje tradicionalni koncept skulpture i umjesto da se veže za određeni medij, on citira i kombinira film, glazbu, slikarstvo i skulpturu s preklapajućim referencama, prijevodima i prijenosima. Zanimaju ga i kulturna, društvena i politička pitanja: odnos sadašnjosti i prošlosti, između ideologije i društvene stvarnosti i (osobito) izgradnje ideologija i povijesnih avangardnih pokreta. Intenzivno izlaže na austrijskoj i međunarodnoj sceni, uključujući prestižne galerije, muzejske institucije te manifestacije kao što su Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam; Migros Museum of Contemporary Art, Zurich; LENTOS Kunstmuseum, Linz; MAK, Beč; Kunsthaus Bregenz; Center for Art and Architecture, Los Angeles; Kunsthalle,Beč; 21er Haus / Belvedere, Beč; Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb; Muzej savremene umetnosti, Beograd; Bawag Foundation, Beč; Frankfurter Kunstverein; Skulpturenmuseum-glaskasten, Marl; The Biennale of Sydney; Swiss Sculpture Exhibition, Biel / Bienne; Oktobarskom salonu, Beograd; Chicago Architecture Biennial.
 
Tihomir Milovac, povjesničar umjetnosti i etnolog (muzejski savjetnik te voditelj Eksperimentalno-istraživačkog odjela u MSU, Zagreb). Kao kustos i kritičar priredio je brojne izložbe i druge likovne projekte u Hrvatskoj i inozemstvu, najčešće
se baveći novim, suvremenim fenomenima vizualnih umjetnosti, posebice novim medijima, kao što su izložbe video umjetnika Dalibora Martinisa (1995; 2004.), Sanje Iveković (1998; 2002.), zatim značajne retrospektive Ivana Ladislava Galete (2010.) te Mladena Stilinovića (2014.). Ravnopravno proučava fenomene povijesnih avangardi pa ovdje izdvajamo izložbu Kazimira Maleviča (1989.), Ukrajinska avangarda 1910–1930. (1990.) kao i retrospektivni prikaz zagrebačke neoavangardističke grupe EXAT51 (2018.). Priredio je i niz problemskih međunarodno prihvaćenih izložbi kao što su Budućnost je sada — ukrajinska umjetnost devedesetih (1999), Neprilagođeni — konceptualističke strategije u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti (2002.), INSERT- retrospektiva hrvatske video umjetnosti (2005.), The Baltic Times — suvremena umjetnost Litve, Latvije i Estonije (2005.), Par lijevih cipela — provjera stvarnosti u istočnoj Europi (2009), Rez/ Cut — primjeri kolaža u srednjoj Europi (2018.).