Četiri memorijala Nenada Fabijanića

 

26/09/2019

U srijedu, 2. listopada u 19 sati u Gliptoteci HAZU (Medvedgradska 2, Zagreb) otvara se izložba Nenada Fabijanića naziva Četiri memorijala.
 
Izložba predstavlja projekte četiriju memorijala, nastalih od 1998. do 2017. godine. Tri projekta namijenjena su Zagrebu, jedan, najraniji Vukovaru. Memorijali su razlikuju porukom i svrhom, konceptom i formom, dimenzijama i položajem, ali ih povezuju oblikovni minimalizam i simbolika zasnovana na arhitektonskom izrazu, dizajnu i svojstvima građe, a ne na naraciji, ikonografskim obrascima ili metaforama koji karakteriziraju većinu memorijala. 
 
Projekt Spomen-obilježja mjesta masovnih grobnica Domovinskog rata (1998.) sadrži ideju kolektivnog nadgrobnog spomenika i mogućeg prototipa. Za obilježje izabrana je piramida kao univerzalni znak i zatvoreno prostorno tijelo snažne unutrašnje energije. Obrtanjem piramide vrhom prema dolje simbolički se upućuje na deformaciju civilizacijskih i moralnih zasada i provocira osudu.
 
Trg sinagoge (2010.-2013.) naziv je memorijala na mjestu nekadašnje zagrebačke sinagoge, razorene 1941./42. u jeku genocida nad Židovima. Koncept se zasniva na ispražnjenosti mjesta i definitivnog nestanka hrama. Kompozicijom fragmenata simbolizira se razgradnja sinagoge i upućuje da popravka nema, a zločin ne zastarijeva. Urbana niša nije pristupačna, čime se zahtijeva distanca poštovanja. 
 
Spomenik domovini (2016.) smješten je na dijelu Trga Stjepana Radića, jedinog trga u novom središtu grada. Zamišljen je kao mjesto oficijelnog, protokolarnog ceremonijala odavanja počasti žrtvama Domovinskog rata, Pobjedi i Domovini. Tri artefakta: Oltar-menza, Zid svjetla i Portal-paviljon sadrže kompleksnu simboliku povezanu s funkcijom i genezom memorijala, ali i s mjestom, na sponi  povijesnog i suvremenog središta.   
 
Spomenik za šest milijuna Židova stradalih u holokaustu (2017.) sastoji se od dva kontrastna ambijenta: trga i parka. Na trgu dominira Koridor sjećanja, dugački, uski prolaz koji izaziva tjeskobu i simbolizira teror, dok Spaljeni reljef, plitak bazen ispunjen drobljenim crnim granitom, upućuje na ništavilo. Zatečena povijesna lokomotiva u drugom planu dokument je ustaške strahovlade. Park s česmom poziva na kontemplaciju.  
 
Tri zagrebačka memorijala konstruiraju ne samo nove locuse, nego i topose, što znači ne samo trgove ili parkove, nego značenjski profilirana, simbolička i duhovna žarišta.