Oblik u pokretu / Pokret u obliku

 

20/02/2014

U petak, 21. veljače u 20 sati u Galeriji Karas u Praškoj 4 u Zagrebu otvara se izložba 'Oblik u pokretu / Pokret u obliku' dva autorska tandema: I-gle i Decker+Kutić. Izložba je dio ULUPUH-ovog programa koji će se i ove godine dijelom realizirati u Galeriji Karas, a moći će se pogledati do nedjelje, 2. ožujka.

Izložba je nesputani eksperiment koji istražuje sublimaciju pokreta, svjetla i sjene u okviru modnih parametara, u mediju fotografije odnosno animacije te odjevnih oblika. U suradnji studija I-gle i studija Decker+Kutić nastale su fotografije i animacije koje bilježe transfer dvodimenzionalnog geometrijskog oblika u trodimenzionalnu formu. Ishodište fotografija čine odjevne forme studija I-gle, postavljene u galerijskom prostoru. Metamorfoza je utjelovljena pokretima i pomacima plesačice Petre Hrašćanec. Ovim izložbenim projektom podcrtava se modno/svjetlosna alkemija koja povezuje dva autorska tandema. U nastavku slijedi tekst Ivana Salečića.

Naravno, I-gle i Decker+Kutić nisu samo 'kreativna suradnja na umjetničkom projektu'. Njihova ontogeneza mnogo je duža i prebogata semantičkim slojevima koji vrlo vidljivo, živahno pulsiraju ispod površine još od vremena kad je i Decker radio s dvjema dizajnericama. Fizikalno gledano, to valjda odgovara vremenu kad je svemir još bio singularan. Dakle, prije 'Big banga', koji ih je materijalizirao na način na koji ih danas znamo i zavitlao u orbite koje eksperimentiraju, udaljuju se, ali i konvergiraju. Pa čak se i ponovno neminovno sastaju. Dok gledam ovaj 'minus' u nazivu I-gle i 'plus' u Decker+Kutić, oni postaju poput kozmičkog plesa naboja, za koje i nije bitno jesu li pozitivni ili negativni, nego da među njima vlada privlačnost. To je posve elementarno.

Ti odvojeni svjetovi ovom izložbom opet postaju svojevrsni singularni svemir, zatvaraju krug reinterpretirajući time i svaku točku kružnice. Sve je opet ovdje, ali na neki novi način, u kojem se iznova prolazi kroz predodžbe, asocijacije i uspomene na zadnjih 15 ili koliko godina. Krug čija je metafora i loop koji gledate, u kojem se pokret paradoksalno nalazi u mjestu, a mjesto je očito u pokretu. Ovo jest i dekonstrukcija, ali ne odjeće (jer ona je pažljivo porubljena), ili fotografije, nego samih njihovih ideja. Kako će odjeća 'pristajati' i kako će fotografija 'izgledati' najmanje je važno. Uostalom, dok su mi ranije pokazivale odjeću koja će biti izložena, dizajnerice su je same morale nekoliko puta prevrnuti u rukama u potrazi za 'pravom' stranom. Otvori i prorezi, vrpce koje su vezane ili se slobodno kreću, na tijelu i oko njega na slici, nisu ovdje da prate, naglase ili budu kontrast. Nisu tu ni iz banalnog razloga da nam nešto namjerno otkriju ili sakriju. Oni su tu da resetiraju svaku našu ideju o obliku i pokretu, pokrivenom i otkrivenom, statičnom i zaigranom. Pa u krajnjoj liniji i ovu koju sam upravo iznio - kako nisu ovdje da 'nešto namjerno otkriju ili sakriju'. Jer to zapravo ne neki način ipak rade.

Kao i u svakoj, i u ovoj se animaciji statične fotografije za nas stapaju u pokret, odnosno oblik u pokretu. Razlog je u biologiji našeg oka, ali i strukturi našeg iskustva. Ovdje nemamo kauzalitet, nego ponovno - krug, ili spiralu. Oblike i pokrete prepoznajemo (i) zato što su nam - već dobro poznati, baš kao što ćemo zbunjujući niz slova 'žlaozbi', lakše prepoznati, protumačiti i predočiti vidimo li te iste elemente organizirane u drugačiji niz - 'izložba'. No, koliko god racionalno težili jasnoći, intuitivna, tajanstvena i čudesna strana leži u njenoj suprotnosti, u reinterpretaciji dobro poznatih oblika. U mogućnosti da ih rasplinemo, stopimo s njihovom pozadinom i kratkom bljesku u kojem će se - možda - sastaviti po novom obrascu. Upravo to se događa u trenucima kad ove animacije - koje sadrže dobro poznate elemente: tijelo, odjeću, fotografiju, koreografiju... postaju 'mutne', nejasne, kad se oblici gube i stapaju tragajući za novom figurom na supstancijalan način.

Kad se u književnosti priča o takozvanom naivnom realizmu, misli se na namjernu upotrebu infantilne poetike, s ciljem pričanja priče. Decker+Kutić i I-gle vjerojatno su prošli i kroz ovu fazu. Ali sada kad je jedan krug zatvoren, ova vrsta realizma kao da i iz oblika i iz pokreta izvlači nove 'markere', poput točaka koje sami trebamo povezati linijom, nalik onima u dječjoj bojanki. No, autori izvlače neobične točke, koje se opiru povezivanju na način na koji smo navikli, ne samo predstavljajući svoj rad, nego i doslovce tjerajući gledatelja na uspostavu novog iskustva. Izjava kako umjetnost i nije u samom djelu, nego u interakciji s njim atribuira se Jeffu Koonsu, a I-gle i Decker+Kutić pritom ne mare ako konkretno ova interakcija ispadne i nekomforna i neugodna. Jer i to je dio priče. Zato je ova izložba sve suprotno od onog kako zamišljamo odjeću. I - zato je hrabra.

Bojanje tijela kao još jedna subverzija koja naglašava i poriče njegovu granicu, te razaranje uvriježenih percepata postupci su dekonstrukcije jedne stvarnosti, ali i pretpostavke rekonstrukcije i kokreacije neke nove. U tom smislu ova je izložba poput alkemijskog eksperimenta. Suprotstavljeni termini koje smo ovdje koristili zapravo izražavaju kontinuitet - poput ontogeneze i kruga, singulariteta i kauzaliteta, paradoksa i racija, vidljivog i nejasnog, plusa i minusa. Iz ovoga ne treba izdvajati ni onaj najekstremniji polaritet: razaranja, bez kojeg ne možemo razumjeti stvaranje. Istodobno destruktivan i stvaralački, ovaj ples - tijela, ali i poteza različitih gustoća, tekstura, aplikacija i pravaca - u kojem se pokret i sučelje u kojem do njega dolazi spajaju i razilaze na spontan način - trenutak je koji nam nudi poticaj za reinterpretaciju ne samo ovih eksponata.

---

Studio I-gle čine Martina Vrdoljak Ranilović i Nataša Mihaljčišin.
www.i-gle.com

Studio Decker+Kutić čine Roman Decker i Dejan Kutić
www.deckerkutic.com

Projektni tim:
Autori: Nataša Mihaljčišin, Martina Vrdoljak Ranilović, Romano Decker i Dejan Kutić
Kustosica: Vanja Žanko
Autor teksta: Ivan Salečić
Make-up: Saša Joković
Model: Petra Hrašćanec

Zahvaljujemo na suradnji: BIO&BIO
Medijski pokrovitelj: Storybook

Galerija Karas
Praška 4, Zagreb, Hrvatska
Radno vrijeme: uto-pet: 11 - 19h / sub-ned: 10 - 14h / zatvoreno ponedjeljkom.